Akte van erfrecht nodig? Ontdek het Bij Doehetzelf Nalatenschap
Ben je met de afwikkeling van een nalatenschap bezig en vraag je je af of je een akte van erfrecht nodig hebt? De noodzaak om een akte van erfrecht aan te vragen hangt af van diverse omstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan de aanwezigheid van een eigen woning en de specifieke eisen van betrokken instanties zoals banken en verzekeraars. Bij Doehetzelf Nalatenschap bieden we duidelijkheid én een oplossing om meer gemak en overzicht te creëren voor alle erfgenamen.
- Eenvoudig het overlijden melden en verzoeken doorgeven aan organisaties
- Moeiteloos bezittingen, banksaldo’s en eventuele schulden vastleggen
- Automatische berekening van de verschuldigde erfbelasting
- Registratie betalingen vanaf het overlijden en berekening van de verdeling
Wat is een akte van erfrecht?
De akte van erfrecht, officieel een verklaring van erfrecht genoemd, is een krachtig juridisch document dat de wettige erfgenamen van een overleden persoon identificeert. Banken en verzekeraars eisen vaak deze verklaring om ervoor te zorgen dat alleen bevoegde erfgenamen toegang hebben tot de bezittingen en financiële rekeningen van de overledene. Zo biedt de akte van erfrecht deze instanties een solide juridisch kader en zekerheid bij de afhandeling van de nalatenschap, waardoor potentiële geschillen worden voorkomen.
De akte van erfrecht is een notariële akte, die rechtsgeldig is ongeacht door welke notaris deze is opgemaakt.
Wanneer heb je een akte van erfrecht nodig?
Zoals we hebben geconstateerd, hangt het van de aard van de nalatenschap en de eisen van betrokken instanties af, of er een akte van erfrecht nodig is.
Hier zijn enkele situaties waarin dit aan de orde kan zijn:
- Onroerend goed – Bij de aanwezigheid van onroerend goed, zoals een huis of ander vastgoed, kan een akte van erfrecht nodig zijn om de overdracht van eigendom officieel te bevestigen. De akte van erfrecht wordt dan ingeschreven bij het Kadaster.
- Bankzaken regelen – Banken vragen vaak om een akte van erfrecht om de gerechtigde erfgenamen te identificeren en hen toegang te geven tot de financiële rekeningen van de overledene.
- Verzekeringen en pensioenen – Verzekeraars en pensioenfondsen kunnen de akte van erfrecht verlangen om ervoor te zorgen dat de uitkeringen correct worden toegewezen aan de juiste erfgenamen.
- Bedrijfsbelangen – Als de overledene belangen had in bedrijven of ondernemingen, kan een akte van erfrecht nodig zijn om de overdracht van deze belangen te formaliseren.
- Schuldeisers en schulden – Bij aanwezigheid van schulden kan een akte van erfrecht nodig zijn om duidelijkheid te verschaffen over de verantwoordelijkheden en de afwikkeling van de schulden.
- Specifieke vereisten van instanties – Diverse instanties, zoals gemeenten, het Kadaster en andere overheidsinstellingen, kunnen specifieke eisen hebben voor het verkrijgen van een akte van erfrecht.
Testament met executeur: akte van erfrecht nodig?
In situaties waarin een testament een executeur aanwijst met de bevoegdheid om de financiële zaken te regelen, zou je kunnen aannemen dat een notariële verklaring van executele voldoende is. In de praktijk kunnen betrokken instanties desondanks verlangen dat een akte van erfrecht wordt overlegd. Dit komt doordat een verklaring van executele niet expliciet de erfgenamen noemt, wat door deze instanties vaak wel wordt vereist. In de akte van erfrecht worden de erfgenamen namelijk wel duidelijk en expliciet genoemd.
Ontdek eenvoudig of je een akte van erfrecht nodig hebt
Doehetzelf Nalatenschap maakt het je gemakkelijk om te ontdekken of je een akte van erfrecht nodig hebt. Na het invoeren van alle benodigde gegevens en het uploaden van de vereiste documenten, meld je met onze tool het overlijden bij de door jou gekozen organisaties uit de database van meer dan 3400 bedrijven en instanties. Wanneer een van de aangeschreven organisaties een akte van erfrecht vereist, dan zie je dit terug in het overzichtelijke dashboard.
Overzicht en transparantie zijn belangrijke waarden voor Doehetzelf Nalatenschap: door de overige erfgenamen toegang te geven tot het dashboard, kun je hen mee laten kijken of mee laten helpen bij de afhandeling van de nalatenschap.
Meer gemak bij het afhandelen van de nalatenschap
Doehetzelf Nalatenschap is ontwikkeld om je gemak en efficiëntie te bieden bij het zelf afhandelen van een nalatenschap. Tijdens deze uitdagende periode helpt de tool je alles te regelen, van het melden van overlijden tot het afhandelen van financiën en het berekenen van erfbelasting. Wij geloven dat dit een waardevolle aanvulling is op het antwoord op je vraag over de noodzaak van een akte van erfrecht. Ontdek hier hoe het werkt en leid de nalatenschap in goede banen met ons overzichtelijke stappenplan.
Besef jij wel hoe bijzonder jij bent? Ontdek hier de unieke aanbieding voor uitvaartverzorgers.
Kies voor een samenwerking en laat jouw klanten profiteren van 20% korting op onze tool.
Hoe werkt het?
Onze tool is gemaakt om zelf eenvoudig een nalatenschap af te wikkelen. Maar wat kun je dan precies regelen? We leggen het hier graag aan je uit. In de tool kom je een aantal bouwstenen tegen. Als je deze allemaal doorloopt, zul je de nalatenschap altijd succesvol afwikkelen. Bekijk hiernaast de korte uitlegvideo.
De voordelen
Overlijden melden
- Snel overlijden melden bij banken, verzekeraars , de hypotheekverstrekker of woningcorporatie.
- Gemakkelijk abonnementen, lidmaatschappen of goede doelen opzeggen.
- Meer dan 3400 organisaties in onze databases. Verstuur met één klik een automatisch opgestelde mail.
Boedelbeschrijving
- Leg banksaldo’s, bezittingen en schulden overzichtelijk vast in de boedelbeschrijving.
- Upload documenten zoals jaaropgaven en aanslagen en vind deze makkelijk terug.
- Moeiteloos de erfbelasting berekenen voor iedere erfgenaam.
Financiële afwikkeling
- Registreer welke betalingen worden verricht en de bedragen die worden ontvangen.
- Sla de achterliggende nota's en aanslagen op, de afwikkeling vindt transparant plaats.
- Eenvoudig voor alle erfgenamen de uit te keren erfdelen berekenen.
Overlijden melden
- Snel overlijden melden bij banken, verzekeraars, de hypotheekverstrekker of woningcorporatie.
- Gemakkelijk abonnementen, lidmaatschappen of goede doelen opzeggen.
- Meer dan 3400 organisaties in onze databases. Verstuur met één klik een automatisch opgestelde mail.
Boedelbeschrijving
-
Leg banksaldo’s, bezittingen en
schulden overzichtelijk vast in de boedelbeschrijving. - Upload documenten zoals jaaropgaven en aanslagen en vind deze makkelijk terug.
- Moeiteloos de erfbelasting berekenen voor iedere erfgenaam.
Financiële afwikkeling
- Registreer welke betalingen worden verricht en de bedragen die worden ontvangen.
- Sla de achterliggende nota’s en aanslagen op, de afwikkeling vindt transparant plaats.
- Eenvoudig voor alle erfgenamen de uit te keren erfdelen berekenen.
- Alle bekende organisaties bereikbaar in onze database
- Alle gegevens altijd up-to-date
"Het afwikkelen van de nalatenschap van mijn vader werk zo een stuk fijner"
Het was heel fijn om samen met mijn broers en zussen op deze manier te werken aan de nalatenschap. We hebben dit alles als prettig ervaren. Er werd veel voor ons geregeld en hadden altijd overzicht. Echt een aanrader!
Over Doehetzelf Nalatenschap
Doehetzelf Nalatenschap is ontstaan vanuit jarenlange ervaring in het afwikkelen van nalatenschappen. We begrijpen dat nabestaanden vaak zelf de zaken willen en kunnen afhandelen. Oprichter Max Leffring heeft met zijn expertise en gedreven team een unieke tool ontwikkeld die overzicht en gemak brengt voor alle nabestaanden. Bij Doehetzelf Nalatenschap streven we ernaar om de afwikkeling van nalatenschappen eenvoudiger te maken, zodat je op je eigen tempo en zonder tussenkomst van derden de nalatenschap kunt regelen.
Zoek je een specialist?
Ben je op zoek naar iemand die je kan ondersteunen bij het afwikkelen van de nalatenschap? Bijvoorbeeld omdat er lastige zaken spelen of omdat de verhoudingen verstoord zijn?
Schakel bij een complexe nalatenschap de i-executeur in. Deze specialist is thuis in het erfrecht en kan je advies geven over het afwikkelen van de nalatenschap, of de afwikkeling volledig voor je verzorgen.
Veel gestelde vragen
Heb je een vraag over onze werkwijze of onze tool? Op zoek naar praktische informatie over bijvoorbeeld het achterhalen van een testament of wanneer een notaris nodig is?
In de uitgebreide kennisbank vind je het antwoord op al je vragen.
Jazeker, ook deze erfgenamen of verkrijgers van een legaat kun je als begunstigde invoeren.