Hoe werkt het?

Onze tool is gemaakt om zelf eenvoudig een nalatenschap af te wikkelen. Maar wat kun je dan precies regelen? We leggen het hier graag aan je uit. In de tool kom je een aantal bouwstenen tegen. Als je deze allemaal doorloopt, zul je de nalatenschap altijd succesvol afwikkelen. Bekijk hiernaast de korte uitlegvideo.

Overzichtelijk stappenplan

Met de tool van Doehetzelf Nalatenschap wikkel je de nalatenschap af volgens een overzichtelijk stappenplan. Bij iedere stap krijg je duidelijke instructies, zodat je altijd weet wat je moet doen.

Stap 1 - Account aanmaken

Bij het aanmaken van een account leg je eenmalig vast wie de overledene is en upload je de akte van overlijden. Vervolgens voer je de gegevens in van alle erfgenamen die je toegang tot het dossier wilt geven, en bepaal je of zij aan de afwikkeling mee mogen werken of alleen mee mogen kijken. Dit kun je ook voor eventueel andere betrokkenen doen. Je hoeft deze gegevens maar één keer in te vullen.

Stap 2 - Overlijden melden

Nu kun je gemakkelijk het overlijden melden bij verschillende organisaties. Denk aan de hypotheekverstrekker, de woningcorporatie, verzekeringsmaatschappijen en de bank. De gegevens van nagenoeg alle organisaties zijn direct beschikbaar. Je kiest welke organisatie je op de hoogte wilt brengen en wat de vervolgactie wordt, zoals het opzeggen van het abonnement of lidmaatschap. Er wordt een automatische mail opgesteld die je zelf naar wens kunt aanpassen. De akte van overlijden wordt automatisch als bijlage meegestuurd. Alle verzonden en ontvangen correspondentie kun je terugvinden in je account.

Stap 3 - Boedelbeschrijving

Leg eenvoudig de banksaldo’s, de waarde van bezittingen en de eventuele schulden op het moment van overlijden vast. Automatisch wordt de omvang van de nalatenschap bepaald. Het levert je een overzichtelijke boedelbeschrijving op.

Stap 4 - Erfbelasting berekenen

Je hebt inmiddels moeiteloos de omvang van de nalatenschap in kaart gebracht. In de tool is de vrijstellingsgrens en het tarief dat de Belastingdienst hanteert al ingevoerd. Dit levert je een volledige automatische berekening van de eventueel verschuldigde erfbelasting op. Het wordt klip en klaar per erfgenaam gepresenteerd.

Stap 5 - Het betalingsverkeer

De tool maakt het betalingsverkeer inzichtelijk. Registreer eenvoudig bij- en afschrijvingen, zodat je altijd precies weet welke financiële transacties plaatsvinden. Documenten zoals eindafrekeningen, nota’s en belastingaanslagen kun je uploaden. De afwikkeling vindt hierdoor volledig transparant plaats. De erfgenamen worden op de hoogte gehouden van het betalingsverkeer en kunnen op ieder moment het actuele saldo raadplegen.

Stap 6 - Uitkeren erfdelen

Nadat alle bij- en afschrijvingen zijn afgehandeld, kan je overgaan tot het uitkeren van de erfdelen. Er komt een heldere uitdelingslijst beschikbaar waarmee je de verdeling overzichtelijk aan de erfgenamen kunt presenteren.

Is dit wat je zoekt? Start nu gemakkelijk.